شعر «بوخارست» دهه ي سي مراديان ، همراه با نامه ي استاد


شعر «بوخارست» دهه ي سي مراديان ، همراه با نامه ي استاد  

اشاره :

مدتي است شعر «ريشه دار ترين زبان قومي شمال ايران» ـ گيلكي ، حال خوش آنچناني ندارد! قومي كه با زير شاخه هاي گويشي فراوان ، آثار مانايي را تحويل تاريخ داده و با داشته هاي غني به گذشته اش همراه با شاعران نامدار گيلكي سراي خود ، زبانزد اقوام پيرامونش مي باشد.با آن همه دانش و تجربه ي شعري مكتوب ،‌ متأسفانه امروز به جمعي اندك خلاصه شده و هر بار با شكل و رنگي خاص ،‌ مستندي از خود بجاي مي گذارند كه جاي تحليل دارد. آنهم با ابزار و ادوات ژورناليستي بروز شده و هم چنين با وسايل ارتباط جمعي سمعي و بصري ، ‌بي آنكه به اصل گذشته شان رجوع نمايند ـ‌ كه آخرين آن مصاحبه اي از طرف دوستان ، با يكي از ماهنامه هاي ادبي [...] صورت گرفته است كه ادامه ي همان مستند سازي هاي ويژه ي شمار 36 يكي از نشريات گيلكي ست . البته اين بار با بهانه هايي تحت نام «مدرن» ، افكار عمومي را به روزنامه «بازار» دهه ي 40 سوق مي دهد و به راحتي مي توان دريافت كه چه به حال روز شعراقوام شمال ايران آمده كه نام شاعرانش بماند . اين نيز به نوعي در نامه ي تاريخي استاد مراديان گروسي به خوبي ديده مي شود . همچنين تحليل هايي بر روي هريك از ناگفتني ها‌ مي بايست صورت بگيرد. البته با پوزش از استاد ، متأسفانه بنابر دلايلي بخشي از نامه ي وي حذف گرديده است كه رسمن از محضر مبارك شان پوزش مي خواهيم :

بتاريخ 22شهريور 1393

دوست تالشي شاعرم ، آقاي جمشيد شمسي پور خشتاوني

سلام

از من پرسشي كرده اي كه سالها است تا آنجايي كه درتوانم بود خواستم بر دوست بيفزايم از گفت او طفره مي رفتم .حال كه شما خواستيد حقيقت مطلب را بازگو ميكنم.

دوست شاعرم ! سال ،‌از سال هاي مبارزات مردم ايران و حتماً بايد گفت در سراسر گيتي ، مردم برعليه هرچه  حكومت اختناق ، در حال ستيز بودند! از دورترين نقاط شرق دور ـ ويتنام ـ تا امريكاي لاتين ، با چنگ و دندان ، جنگ هاي خياباني و دهقاني براه انداخته بودند ـ امپرياليسم در رأس آن امريكاي جهانخوار ،‌ملت ها را در زير بمب هاي خوشه اي ،‌شب و روز بمباران مي كرد.

حكومت مدافع حق عديده ي دنيا ،‌تنها حكومت  شوروي سوسياليستي و اقمار رها شده پس از جنگ جهاني دوم كه آلمان فاشيست به تحريك سرمايه داري جهاني و رسم فكر آنان در تسليح و آموزش جهانخواران و اعوان و انصارش ، بيدريغ آنچه را در طبق اخلاص داشتند بسر مردمان مي ريختند و از شرق دور تا كشورهاي زير ستم غرب ، امريكا تلاش مردم را براي رهائي زير ضرب قرار داده با ايجاد سگ هاي هار به اسامي (بن لادن ، داعش ،‌طالبان و دهها سازمان هاي آدم كش و خرابكار ، حيات اكثريت مردم جوامع را به نيستي مي كشيد و مي كشاند ـ ‌مردم كشورهاي زير ستم غرب ،‌همراه مردم كشور ما نيز حركت هاي مسلحانه را در پيش گرفته و اين حركت مبارزين ،‌يعني آخرين مصلحت انديشي براي ملت هاي تحت ستم بوده و هست!

آن روزها جوانان در اُردوگاه هاي ، ‌فلسطين ،‌الجزاير ،‌چين و... به تعليم و اندوختن فنون مبارزات و جنگ هاي چريكي بودند كه ادامه ي آن هم اكنون در بعضي از كشورهاي امريكاي لاتين برقرار و جهان سرمايه داري را در تنگناه قرار داده اند .

آن روزها همراه آموختن جنگهاي چريكي ،(فستيوال جوانان) در بعضي از كشورها بر پا بود از جمله فستيوال جوانان در كشور سوسياليستي آن روز ـ روماني ـ و در پايخت اش (بوخارست) درسراسر جهان گرد آمده و جوانان مبارز ايران در دنبال مشروطه خواهي ‍]...[ و آن سال 1332 بوده است .

من شعري نوشتم و در روزنامه  محلي (دست نويس ، ‌باقرآباد . منزل درويش پيرمون . باتفاق دوستان و رفقاي ديگر از جمله (تيمور چولايي بلادي = گرگين) به ديوار آويزان جهت مطالعه، نسخه اي از آن نيز بوسيله جوانان اعزامي به بخارست ارسال شد. گويا روزنامه «كيهان » [...] آنرا چاپ كرده بود ، دقيق نميدانم. باقر آباد آن روز سنگر مبارزان در شهر رشت بوده است و بنام (استالين گراد ، مي خواندند . مغازه ي (حسن ماستي) ـ ‌قهوه خانه ـ ستاد اسكان بچه ها بود كه از هرجاي شهر رشت بدانجا مقيم مي شدند. اينك آن شعر،‌كه حركت تكاملي شعر گيلكي در اوزان نيمايي بوده است در فستيوال جوانان در بوخارست ـ‌ روماني

بوخارست

تي آسمان سبزه بجارانا ،‌مانه ِ

بوخارست

قيمت صلح و صفاها، مي خاخور

تي برار

بيل بودوش روخان كنار

مي پيره پئر،

ـ خُب دونه

تو دوني

وي جين دوواره ،‌ختمابو؟

زناكان رخصا دريد

خانخا ،‌صاراميان

جنگه جنگه نيشتاوي

هه جوانان كي الان كوترانا ،‌پراديهيد

هيا

همه سيمبر مئن ،‌

ـ وازادريد

كي باييد

بئگانيد ،‌

ـ ديوانا !

بَرَما ،‌دوشا گيريد.

بوخارست

تي آسمان سبزه ،‌امي ديل سبزه !

اِگانيم ديوانا ، دِ ، رد خورناره

بَرَما ،‌دوشا بي گيفته زنيمي

دولفكَ‌سر ،‌فردا

شب دواره جه امي كشور مئن

رخصا كونيم

رخصا كونيم ...

                                                         فروردين 1332

برگردان فارسي

بخارست

آسمان تو ، شبيه شالي زاران سبز است

بخارست

ارزش صلح و دوستي را خواهرم

برادر تو

در كنار نهر ،‌بيل بر شانه

پدر پيرم ،‌خوب مي داند

تو مي داني

نشاء ،‌دوباره ،‌تمام شده

زنان برقص و پايكوبي اند

در گستره ي صحراي صاحب شالي زار

آواي (جنگه جنگه) را نمي شنوي ؟

اينجا

در ميان ميدان كشتي ،

حركت پهلواني را انجام مي دهند

كه بيايند

بيندازند (خاك كنند) ديوها را

كاپ قهرماني را بروي شانه بگيرند

بخارست

آسمانت سبزه است دل ما هم سبزه است

ديوها را مي اندازيم ،‌شكي ندارد

كاپ قهرماني را بروي شانه گرفته ، مي كوبيم فردا

بروي قله ي درفك

شب از گستره ي كشور ما مي رود (صبح مي شود)

ميرقصيم

مي رقصيم ...

و اما گفتند : فلاني ! اولين شاعر گيلكي مدرن ـ نيمايي شعر گفته و در فصلنامه و ديگر مجله ها هم نوشتند. بايد دانست كه هيچ چيز خلق الساعه نيست. بايد دانست كتاب (ئيچره = فرياد جگر خراش) ـ در سال 1354 چاپ شد. اولين كتاب شعر گيلكي ،‌بر اوزان غير كلاسيك . نمي توان يك كتاب شعر را در يك روز نوشت بايد سابقه به گذشته داشته باشد تا هر مظاهري ظهور كند وقت و زمان مي خواهد.

آقاي [...] به كسانيكه در حيطه ي شبهايش بود ميدان مي داد. رفقاي گرمابه گلستان را در كنار داشت بررسي نشر هنر و ادبيات موجود نشان ميدهد چه كساني در آن قلم مي زدند وانگهي ...

آقاي شمسي پور عزيز ! به تاريخ شاعران ماندگار دقيق گرديد همه ي [...]چون ناصر خسرو قبادياني ،‌سلمان ساوجي ،‌سعدي حتي حافظ مورد اتهام بودند و تنها [...]‌حسود نيستيم ! بگذار ديگران [...]اين بود قصه شعر گيلكي نيمايي كه امروزه بركتش زياد باد كه بيش از 200شاعر با كتاب داريم و صدها شاعري كه در آينده داراي كتاب خواهند بود.در ضمن دوست تالشي ام خشتاوني !‌ هرجا به هر كلمه اي رسيديد كه زمان آن را نمي طلبد در نقطه چين قرار دهيد.   

                                                                       ارادتمند شما علي اكبر مراديان گروسي بوسار

 

 

 

 

 



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: